Klanten vinden

Niet iedere ondernemer is even happig op de acquisitie. Toch kun je niet zonder klanten en dus ook niet zonder het verkoopproces.
Als je geen klanten vindt voor je producten of diensten, kom je niet ver met je eigen bedrijf. Dat is een open deur. Maar de vraag is dan natuurlijk: ‘hoe kom je aan klanten?’. Wij kunnen je hier geen volledig antwoord geven, maar helpen je wel een eindje op weg…

Verkoopproces
Je nieuwe klanten kunnen op zich overal vandaan komen. Op de pagina Hoger komen in Google zijn al belangrijke tips te vinden. Maar verkopen is meer dan het beheren van een website. Daar zal iedere ondernemer het wel mee eens zijn.
Het verkoopproces is volgens Tom Hopkins – een van de grootheden op het gebied van verkooptraining – in te delen in 7 stappen:

  • identificatie: de juiste potentiële klanten vinden
  • het eerste contact
  • kwalificatie: in hoeverre voldoet deze potentiële klant aan jouw wensen?
  • presentatie: wat kun jij voor je potentiële klant betekenen?
  • bezwaren bij je potentiële klant wegnemen
  • de koop sluiten
  • referentie: doorverwijzing naar meer nieuwe klanten.

Dit hele proces verdient de aandacht, ook van de startende ondernemer.

Koud of warm?
De problemen die veel ondernemers hebben met acquisitie liggen met name op het vlak van de ‘koude acquisitie’, het benaderen van onbekenden. Tegenwoordig zijn er echter steeds meer mogelijkheden voor ‘warme(re) acquisitie’. Denk alleen al eens aan LinkedIn, waarmee talloze contacten van contacten binnen handbereik komen. Maar ook andere social media en verschillende netwerkbijeenkomsten verlichten de druk van de acquisitie. Zonder een oordeel te willen vellen, kunnen we gerust stellen dat in het algemeen beide – koud en warm – nodig zijn. Datgene wat het beste bij jou als mens past, past ook bij jou als ondernemer het beste. Blijf dus vooral dicht bij jezelf, maar schroom niet om op zijn tijd de grenzen te verleggen!
Immers, het proces van klanten zoeken en vinden is een proces van levend(ig)e relaties.

Zoeken